آموزش زبان کودکان در کرمان: بهترین روش‌ها و منابع برای یادگیری زبان در سنین کم

آموزش زبان کودکان کرمان

یادگیری زبان، تأثیر بسزایی بر زندگی کودکان دارد. آموزش و توسعه زبان در دوران کودکی، بی‌تردید از مهم‌ترین وظایف والدین، مربیان و معلمان است. اما چگونه می‌توانیم به بهترین نحو زبان را به کودکان آموزش دهیم؟ چه روش‌ها و استراتژی‌هایی به کودکان کمک می‌کنند تا زبان را به طور موثر یاد بگیرند؟ در این راستا، نقش موسسات آموزشی به عنوان مکمل و کمک‌کننده به خانواده‌ها در آموزش زبان به کودکان بسیار حیاتی و تأثیرگذار است.

در این مقاله، ما به بررسی عمیق‌تری از فرآیند یادگیری زبان در کودکان می‌پردازیم. اینکه در ماهان‌آسا، کودکان چطور سفر یادگیری زبان انگلیسی خود را به عنوان زبان دوم آغاز می‌کنند و ما این مسیر را چطور طراحی کردیم؟

آموزش زبان کودکان در کرمان

در ماهان‌آسا کودکان چگونه زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند؟

آموزش زبان به کودکان به عنوان یک فرآیند چالش‌برانگیز و با اهمیت‌ نیاز به رویکردها و روش‌های خاصی دارد تا به بهترین نتایج برسد. یکی از اصول اصلی در آموزش زبان به کودکان ایجاد محیطی غنی به زبان می‌باشد. این محیط می‌تواند شامل کتاب‌ها، بازی‌ها، ترانه‌ها، فیلم‌ها و مکالمات فراوان در خانه و کلاس زبان باشد. بازی‌ها نقش مهمی در یادگیری زبان کودکان دارند. از طریق بازی‌ها، کودکان مهارت‌های زبانی را با خوشحالی و شادی یاد می‌گیرند. کتاب‌ها و داستان‌ها علاوه بر افزایش دایره واژگان کودکان، توانایی درک خواندن و تعامل با متن را نیز تقویت می‌کنند. در ماهان‌آسا با استفاده از روش‌های خلاقانه کودکان یادگیری زبان دوم را شروع می‌کنند. کودکان در ماهان‌آسا با کاردستی، نقاشی، شعر، خمیر بازی، بازی‌های هیجان‌انگیز مختلف و کلی روش‌های جذاب دیگر زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند، اینطوری نه تنها خسته نمی‌شوند، بلکه کلی لذت میبرند.

آموزش زبان انگلیسی کودکان در موسسه ماهان‌آسا از چه سنی شروع می‌شود؟

آموزش زبان دوم به کودکان می‌تواند در سنین مختلفی آغاز شود، اما یکی از بهترین زمان‌ها برای شروع آموزش زبان دوم در دوران پیش‌دبستانی و پس از آغاز یادگیری زبان اول (زبان مادری) است. زمان مناسب برای شروع آموزش زبان دوم به عواملی مانند توانایی کودک در یادگیری زبان‌ها، محیط خانوادگی و آموزشی، علاقه کودک به یادگیری زبان دوم و روش‌های آموزشی مورد استفاده بستگی دارد. برخی کودکان ممکن است به سرعت زبان دوم را یاد بگیرند، در حالی که دیگران نیاز به زمان بیشتری دارند. مهم‌ترین نکته این است که فرآیند یادگیری باید برای کودکان لذت‌بخش باشد تا علاقه آنها به زبان دوم افزایش یابد.

کودکانی که زودتر با زبان دوم آشنا می‌شوند، انگیزه و زمان بیشتری برای یادگیری مهارت‌های زبان دوم خواهند داشت. تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که اگر کودک در سنین قبل از ۷ تا ۸ سالگی زبان دوم خود را بیاموزد، مهارت بهتری در مکالمه زبان دوم و بهبود لهجه خود خواهد داشت.

در ماهان‌آسا کودکان از ۵ سال می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند، ما با استفاده از بهترین رویکردها و راهکارهای آموزشی در مسیر یادگیری کودک شما همراهتان خواهیم بود. در ادامه با هم با سطوح آموزشی در شعبه کودک ماهان‌آسا آشنا می‌شویم.

کودک دو زبانه

آموزش زبان با بازی

سطوح آموزشی و کتاب‌هایی که در ماهان‌آسا کودکان تدریس میشود:

انتخاب کتاب آموزشی مناسب برای آموزش زبان کودکان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در فرآیند یادگیری آنهاست. کتاب باید دارای محتوای جذاب و مناسب سن کودک باشد، کتاب‌های متنوعی که شامل داستان‌ها، شعرها، کاردستی و … هستند به کودکان کمک می‌کنند مفاهیم را بهتر درک کنند و بیشتر لذت ببرند.

در ماهان‌آسا کودکان ۵ تا ۷ سال یادگیری زبان انگلیسی را با کتاب‌های  Super Safari شروع می‌کنند. بعد از آن کتاب‌های

Big Fun آموزش داده می‌شود. آموزش زبان انگلیسی به وسیله ی سرگرمی، قصه، شعر و آواز و همین طور بازی در کتاب های سوپر سافاری تجربه ی جذابی را برای بچه ها ایجاد کرده است. زبان آموزان در کتاب super safari 1 با رنگ ها، اعضاء خانواده، حیوانات و انواع لباس ها به انگلیسی آشنا می‌شوند.

مطالعه ی سطح دوم کتاب super safari 2 فرصتی عالی برای بچه ها جهت یادگیری لغات مربوط به مدرسه، وسایل موجود در اتاق، انواع میوه ها و سبزیجات، مشاغل و آب و هوا فراهم می کند.

آخرین سطح از کتاب super safari مربوط به آموزش انواع اسباب بازی های کودکانه، اعضای صورت، بخش های مختلف خانه و خوراکی های مختلفی است.

تصاویر گنجانده شده در هر سه جلد این کتاب به اندازه ای جذاب و زیبا هستند که کودکان را روز به روز بیشتر جذب خواندن آن ها و یادگیری زبان انگلیسی می کنند.

super safari

مجموعه کتاب آموزش زبان انگلیسی بیگ فان توسط انتشارات Person برای خردسالان منتشر شده است. این کتاب در سه سطح زبان انگلیسی را از الفبا به خردسالان آموزش می دهد. کتاب‌های Big Fun تلاش می‌کنند زبان انگلیسی را با روشی منحصربه‌فرد به کودکان آموزش بدهند و آن‌ها را سرگرم کنند؛ ویدئوهای آموزشی که در سری کتاب‌های Big Fun استفاده شده، نکات زبان انگلیسی را از طریق آهنگ، کاردستی، تصاویر جذاب، شعر و مکالمه‌های ساده ولی هدفمند به کودکان خردسال منتقل می‌کنند. چون محتوای این کتاب‌ها با بازی‌های کودکانه مختص سن‌شان همراه است، روند آموزش، برایشان تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود. 

بعد از کتاب‌های Big Fun ، کودک (۷ تا ۱۲ سال) کتاب‌های Oxford Phonics را شروع می‌کند. مجموعه oxford phonics world یک سبک آموزشی شاد و مفرح را در اختیار کودکان قرار می‌دهد و با شیوه‌های خلاقانه خود، آن‌ها را به زبان انگلیسی علاقه‌مند می‌سازد. 

فونیکس یکی از بهترین روش‌های آموزش زبان انگلیسی کودکان است که با تقویت مهارت‌های مختلف، به آن‌ها کمک خواهد کرد تلفظ و شکل نوشتاری صحیح کلمات در زبان جدید را فرا گیرند.

در این کتاب‌ها با استفاده از شیوه فونیکس، کودک شما خواندن و نوشتن را به زبان انگلیسی یاد می‌گیرد. اولین اصل آموزش بر پایه فونیکس، آموزش کامل تمامی صداها است. پس از اینکه کودکان تمامی آواهای موجود در زبان انگلیسی را به طور کامل درک کردند، نوبت به ترکیب آن‌ها با یکدیگر می‌رسد. به عنوان یکی از اصول‌های اولیه مهارت خواندن، کودکان باید یاد بگیرند که چگونه می‌توانند با ترکیب آواهای مختلف، کلمات جدید ایجاد کنند.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مراکز آموزشی در جهان از سیستم فونیکس استفاده می‌کنند.

Oxford Phonics 

سری کتاب‌ Super Minds مجموعه‌‌ای جذاب و جالب است که در هفت سطح و به منظور افزایش مهارت تفکر، تقویت حافظه و آموزش زبان انگلیسی به کودکان ۷ تا ۱۲ ساله طراحی شده است. این کتاب‌ها که توسط یک تیم مجرب از نویسندگان مطرح بین‌المللی نوشته شده‌اند، به زبان‌آموزان این امکان را می‌دهد که بالاترین پتانسیل خود در یادگیری زبان برسند.

از طرفی تمرکز بر ارزش‌های اجتماعی در این کتاب‌ها، سبب افزایش قدرت تفکر نقادانه و در نتیجه افزایش خلاقیت کودکان می‌شود. آموزش زبان انگلیسی به کودکان در کتاب‌های Super Minds از طریق شخصیت‌های جذابی انجام می‌شود که از کتاب اول با داستان‌های جالبی که برایشان اتفاق می‌افتد، فرآیند یادگیری را برای کودکان شیرین‌تر می‌کنند. هر یک از این شخصیت‌ها یک قدرت خاص دارند و با بالاتر رفتن سطح زبان‌آموزان رشد کرده و تغییر می نمایند.

در ماهان‌آسا برنامه آموزشی کودکان طوری طراحی شده است که بعد از اینکه کودکان خواندن و نوشتن را کاملا یاد گرفتند، کتاب‌های Super Minds به آنها آموزش داده شود، چرا که هدف اصلی ما این است که نه تنها آموزش اصولی باشد بلکه کودک شما عاشق زبان جدید دوم و کلاس زبان انگلیسی خود شود، همه‌ی شما از اهمیت یادگیری زبان انگلیسی آگاهید پس چه بهتر که در سنین کم به فکر بهترین روش‌ها برای آموزش فرزند خود باشید.

هر کتاب سوپرمایندز شامل ۱۰ درس است و هر درس از بخش‌های

Vocabulary، Grammar، Skills، Phonics،  Story and Value، Thinking Skills و English for School تشکیل شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کتاب Superminds استفاده از DVD-Rom مختص هر سطح است که در آن داستان‌های مصور، بازی، فعالیت‌های آموزشی، شعر و موسیقی با امکان Karaoke، فعالیت‌های جالب و جذاب با تمرکز روی لغت و گرامر وجود دارد و کمک شایانی به علاقه‌مند شدن و علاقه‌مند ماندن کودکان به یادگیری زبان انگلیسی می‌نمایند.

Superminds

در ماهان‌آسا از چه روش‌هایی برای آموزش زبان کودکان استفاده می‌شود؟

به­‌کارگیری روش‌­های خلاقانه­، تمرکز و یادگیری کودکان را افزایش می­‌دهد، چرا که تحقیقات دانشمندان نشان داده‌ ­است که استفاده از روش‌­هایی که حواس پنج‌گانه کودکان را درگیر کند، سطح یادگیری را بالاتر برده و در نتیجه اطلاعات جدید سریع­‌تر به حافظه بلند مدت آن­ها منتقل می­‌شود. در ادامه به معرفی روش‌­هایی که در موسسه ماهان‌آسا برای آموزش زبان کودکان استفاده می‌شود می­‌پردازیم:

آموزش زبان انگلیسی با کاردستی و خلاقیت

 یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیار مورد توجه مدرسین زبان قرار گرفته است.

در ماهان‌آسا کودک شما در کنار معلم‌های با حوصله، جوان و پر انرژی با ساختن کاردستی‌های جذاب به یادگیری زبان می‌پردازد.

آموزش زبان از طریق داستان‌ها

آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق داستان‌ها یکی از روش‌های موثر و جذاب برای یادگیری زبان است. یکی از روش‌هایی که در ماهان‌آسا برای آموزش زبان با داستان استفاده می‌شود، نمایش عروسکی است. پاپت‌شو (puppet show) یک شیوهٔ تعریف داستان جذاب و خلاقانه است که در آن از عروسک‌های متحرک و صداهای مختلف برای نقش‌آفرینی و بیان داستان استفاده می‌شود. پاپت‌شو معمولاً برای کودکان جذاب و سرگرم‌کننده است و می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا علاقه به خواندن و داستان‌های دیگر نیز پیدا کنند.

تماشای فیلم و کارتون‌های آموزشی

فیلم‌ها و کارتون‌های آموزشی می‌توانند کمک کنند تا مهارت شنیداری و درک زبان بهبود پیدا کند. اهمیت انتخاب محتوای مناسب بسیار مهم است. وقتی بچه‌ها با اشتیاق زیاد کارتون مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی دنبال می‌کنند، یادگیری بهتر و عمقی‌تری را تجربه می‌کنند.

آموزش زبان از طریق موسیقی

آموزش زبان به بچه‌ها از طریق موسیقی یک روش جذاب و مؤثر است که به کودکان کمک می‌کند تا به طور خلاقانه و سرگرم‌کننده زبان یاد بگیرند.
ایجاد حرکات بدنی به همراه موسیقی می‌تواند کمک کند که کودکان واژگان و عبارات را بهتر یاد بگیرند.

آموزش زبان با نقاشی

تصاویر به عنوان یک ابزار قوی برای آموزش زبان می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. نقاشی تصاویر مربوط به مفاهیمی که آموزش داده می‌شود، مفهوم را بهتر به کودکان می‌رساند. هنگامی که کودکان نقاشی می‌کنند، با آن‌ها در مورد تصویر صحبت می‌کنیم، از آن‌ها می‌پرسیم که چه چیزی را نقاشی کشیده‌اند و توضیحات بیشتری از آن‌ها میخواهیم. کودک با استفاده از خلاقیت خود شروع به نقاشی می‌کند و در کنار آن لغات جدید نیز یاد می‌گیرد.

آموزش زبان با نقاشی

بازی‌های جذاب و هیجان‌انگیز

آموزش زبان به کودکان از طریق بازی یک روش موثر و جذاب برای تقویت مهارت‌های زبانی آنهاست. بازی‌ها کودکان را ترغیب به شرکت فعال در فرآیند یادگیری می‌کنند و از طریق تفریح و سرگرمی به آنها کمک می‌کنند تا زبان را با سرعت و بدون فشار یاد بگیرند.

یادگیری مفاهیم با انجام فعالیت‌های عملی خلاقانه

آموزش زبان به کودکان با استفاده از فعالیت‌های عملی و خلاقانه می‌تواند به شدت موثر باشد. این نوع آموزش با ترکیب کارهای دستی، بازی‌های تعاملی، و تجربیات تجسمی به کودکان کمک می‌کند تا بهترین شیوه‌ها برای استفاده از زبان را یاد بگیرند.

مهمترین نکته این است که این فعالیت‌ها باید به شکلی تعاملی و جذاب برای کودکان انجام شوند تا از یادگیری زبان لذت ببرند.

با هم چند ویدیو از فعالیت‌های عملی بچه‌ها در ماهان‌آسا را ببینیم:

سخن پایانی

آموزش زبان به کودکان نیازمند صبوری، تکرار و تعامل فعال با آنها است. بهتر است همیشه به نیازها و توانایی‌های فردی کودک توجه شود و رویکردهای آموزشی را به شکلی تنظیم کرد که با شخصیت و سطح زبانی آنها هماهنگ باشد. ما در ماهان ‌آسا با در نظر گرفتن رویکردهای مناسب که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم در راستای آموزش زبان انگلیسی با بهترین و مدرن‌ترین روش‌ها در فضایی شاد با معلم‌های برجسته و مهربان و پر انرژی در کنار شما هستیم، تا با هم و به کمک هم سفر یادگیری زبان انگلیسی را هر چه جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر برای عزیزانمان رقم بزنیم.

خوشحال می‌شویم اگر سوالات، پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم روز به روز بهتر از قبل با ایده‌های جدید در کنار شما باشیم، امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *