آموزش زبان انگلیسی به کودکان: چگونه به طور مؤثر زبان دوم را آموزش دهیم؟

آموزش زبان دوم

روش‌های زیادی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان  وجود دارد. در ابتدا باید علاقه‌ی فرزند خود را پیدا کنید و با توجه به علایق کودک، آموزش را شروع کنید. در این مقاله بهترین روش‌های آموزش زبان به کودکان گرد‌‌آوری شده است.

آموزش زبان کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی

بازی برای هر سنی نشاط آور است و کودکان نیز عاشق بازی کردن هستند. یکی از روش‌های خلاقانه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده از بازی‌های متنوع است. بازی‌ها راهی عالی برای لذت بخش کردن یادگیری هستند، چرا که نه تنها حس رقابت را در آنها تقویت می­کنند همچنین داشتن هدف و تلاش برای دستیابی به آن را یاد می‌گیرند. با برنده شدن در بازی، کودک احساس می‌کند کار مهمی انجام داده و موفق شده است.

آموزش زبان با بازی

نقش بازی در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 با بازی‌کردن می شود بارها و بارها جملات و کلمات را تکرار کرد و کودک را در مرحله یادگیری قرار داد. زبان آموز با کودکان دیگر بیشتر تعامل برقرار می‌کند و بعد از اولین مرحله بازی، حتی کودکی که آرام‌تر است هم به دوستان خود می‌پیوندد. اگر می‌خواهید کسل‌کننده‌ترین موضوعات را آموزش بدهید فقط و فقط با بازی شروع کنید، اصلا خسته نمی‌شوند. شور و هیجان بین آنها ایجاد می شود و استرس بچه‌ها از بین می رود، آنها در حین بازی خیالشان راحت‌تر است. فقط کافیست در حین بازی در یک تیم قرار بگیرند تا همکاری و تعامل آنها را بیشتر ببینید.

انواع بازی‌ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

بازی ماهیگیری کلمات

این بازی برای آموزش متضاد و مترادف کلمات به کودکان مناسب می‌باشد. برای انجام آن نیاز است تا تعدادی مقوای رنگی را به شکل ماهی برش زده و بر روی آن مترادف یا متضاد کلمات آموزش داده شده به کودک را یادداشت نمایید.

اکنون نیاز است تا به هر کدام از ماهی‌ها یک گیره متصل کرده تا به وسیله آهنربا بتوانید آن را حرکت دهید. به راحتی با کمک یک قاشق چوبی، مقداری نخ و یک تکه کوچک آهنربا یک قلاب ماهیگیری درست کرده و آن را به دست کودک خود بدهید.

کلمات را بر روی ماهی‌ها یادداشت نموده بلند بخوانید و از کودک بخواهید در بین ماهی‌ها به دنبال کلمه مورد نظر باشد و به وسیله قلاب ماهیگیری در نهایت آن ماهی را از دیگر ماهی‌ها جدا کند. این بازی را تا زمانی ادامه دهید که کودک بتواند آخرین ماهی را نیز شکار کرده و به درستی کلمه درج شده روی آن را حدس زده باشد.

بازی پانتومیم

پانتومیم یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است. برای انجام این بازی لذت بخش می‌توانید گروهی تشکیل دهید و به هر کدام از کودکان تیم مقابل کلمه‌ای انگلیسی بگویید و از او بخواهید که در مقابل اعضای تیم خود آن کلمه را به وسیله حرکات مختلف توصیف کند. گروهی که بتواند در نهایت تعداد بیشتری از کلمات را حدس بزند برنده بازی خواهد بود.

مسابقه هواپیما

ابتدا از زبان آموزان خود بخواهید چند هواپیمای کاغذی بسازند. دانش آموزان را در یک خط قرار دهید و اجازه دهید هواپیماهای خود را آزمایش کنند . برای مسابقه، به اشیاء مختلف کلاس امتیاز دهید (به عنوان مثال تخته ۵ امتیاز ، در کلاس ۱۰ امتیاز ، سطل زباله ۲۰ امتیاز) و از یک زبان آموز سوال بپرسید و اگر او به درستی پاسخ داد، می تواند هواپیمای خود را به سمت یکی از اشیاء مورد نظر برای بدست آوردن امتیاز پرتاب کند، این بازی تیمی جذاب کودکان را عاشق یادگیری زبان میکند.

حدس با چشم بند

چشم دانش آموز را بسته و به او چیزهایی دهید تا آنها را لمس کند . دانش آموز باید حدس بزند که این شی چیست این کار بسیار هیجان دارد زیرا حدس زدن آنها کمی چالش برانگیز است.

بدمینتون

این روش برای بررسی واژگان موردنظر مناسب است . با بستن یک طناب به دو صندلی، یک زمین بازی ایجاد کنید. دو تیم کوچک بسازید(دانش آموزان دیگر می توانند جمعیت تشویق کننده باشند). به هر دانش آموز یک راکت و یک بادنک به عنوان توپ بدهید و سپس تصمیم بگیرید که چه کسی سرویس می‌زند و برای هر ضربه برنده این تیم برای گرفتن امتیاز از فلش کارت یا کارت عکس نشان داده شده توسط معلم استفاده می کند. این بازی بسیار سرگرم کننده است.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کاردستی

کودکان دوست دارند چیزی را خلق کنند، به همین دلیل درست کردن کاردستی بعضی از کلمات تدریس شده روشی است برای اینکه بهتر مطالب را یاد بگیرند.

Handcraft

مزایای درست کردن کاردستی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

ایجاد مهارت های حرکتی ظریف :درست کردن کاردستی باعث تقویت عضلات و ماهیچه‌های کودکان می شود و معمولا نگرانی ای در جهت داشتن خطر در حین بازی برای آنها نیست(مثل زمین خوردن و افتادن).

باعث ایجاد آرامش در کودکان می شود :این روش باعث کاهش تنش و رقابت میان کودکان و بهبود تمرکز می‌شود. برای مثال درست کردن وسیله ای با خمیر بازی در حین درست کردن با فشار دادن خمیر کودکان مقداری از انرژی خود را تخلیه کرده و به آرامش می‌رسند.

 باعث ایجاد خلاقیت در کودکان می شود :فرزند شما در هر سنی که باشد با وسایل مورد نظر و ترکیب رنگ ها ، اشیای مختلف را می سازد. این کار باعث افزایش قدرت تصورات و خلاقیت کودکان می شود.

 آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کاردستی

ایده برای درست کردن کاردستی:

طاس درست کنید: با استفاده از مقوا طاس های متفاوتی را به کمک کودک خود درست کنید و سپس هر طاس برای آموزش دسته‌ای از کلمات باشد. به عنوان مثال برای آموزش حیوانات و یا هر موضوع دیگری پرینت های رنگی بگیرید و روی طاس بچسبانید و در پایان طاس را بچرخانید و به‌ سرعت اسم حیوان یا هر چیزی که روی طاس است را از او بخواهید.

با تصاویر غذاها صورتک درست کنید: تصویر غذاها را از مجلات ببرید؛ و با آن‌ها صورتک‌هایی درست کنید. وقتی در حال درست‌کردن این صورتک‌ها هستید، میتوانید از او سولاتی از این دسته بپرسید: ?What’s this? Is this a nose

کودکتان می‌تواند درباره صورتک کامل شده صحبت کند یا درباره آن بنویسد.

برای تمرین بیان وقت و زمان، ساعت بسازید: به زبان آموز کمک کنید تا جای اعداد را علامت‌گذاری کند. می‌توانید از او بخواهید که زیر هر کدام از اعداد، برای تمرین هجی‌کردن کلمات، آن‌ها را به حروف هم بنویسد. از سوزن برای نگه‌داشتن عقربه‌ها در جای خود استفاده کنید. وقتی درست کردن ساعت تمام شد، زمان‌هایی را مثال بزنید تا روی ساعت نشان دهد.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با شعر و آهنگ

از فواید این روش همین بس که کودک هیچگاه احساس خستگی نمیکند و شور و اشتیاقش برای بارها نگاه کردن و تمرین و انجام حرکات و…بیشتر میشود که این به خودی خود امر یادگیری را به کاری لذت بخش تبدیل می‌کند و کودک قواعد و کلمات را در قالب یک آهنگ به صورت شنیداری یاد می‌گیرد. به طور کلی مغز ما  به شکل طبیعی اطلاعات ریتمیک را بهتر پردازش می‌کند و همین  امر سبب تسریع در روند یادگیری کودکان می‌شود.

 آموزش زبان انگلیسی به کودکان با شعر و آهنگ

دلایل اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان با‌ موسیقی

موسیقی توجه افراد را جلب میکند: تاثیر موسیقی بر زندگی افراد پوشیده نیست و همچنین ادغام آن با زبان می‌تواند سبب رشد و شکوفایی ذهن کودکان و باعث تمرکز آنها شود، مسلما آموزش هر درسی برای کودکان کار آسانی نیست و درس زبان هم از این قاعده مستثنی نیست!! برای جذب بازیگوش ترین کودک هم این روش جواب می‌دهد.

شانس یادگیری بیشتر زبان با ریتم‌ها از آنجایی که موسیقی ریتم دارد: هرچیز که شامل ریتم باشد باعث تسریع در روند یادگیری میشود. معلمان همیشه درصدد این بودند که با استفاده  از روشی نوین  انگلیسی را به کودکان  با ریتم آموزش بدهند که همیشه آن را به خاطر بسپارند و همچنین علاوه بر ریتم موسیقی داستانی به همراه دارد و همین سبب جذب کودک برای یادگیری می‌شود.

تقویت لهجه به وسیله یادگیری زبان با موسیقی به کودکان: قرار گرفتن ما در محیط و گوش دادن مداوم به جملات از همان کودکی سبب توانمندی ما در صحبت کردن به زبان مادری خود است و همین امر راجع به درست ادا کردن کلمات زبان انگلیسی و لهجه آمریکایی یا بریتیش هم صدق میکند.

از حفظ خواندن به کودکان اعتماد به نفس میدهد: یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ فشار کمتری به مغز کودک می آورد و این امر باعث می شود که خیلی آسان تر مطالب یاد گرفته شده را بیان کند و در نتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس آنها میشود.

مسلما صبر کودکان در یادگیری کمتر از یک فرد بزرگسال است و از اینکه نتوانند آنچه که میخواهند را به زبان خود بیاورند برایشان ممکن است خوشایند نباشد، در نتیجه  این شعر و ترانه‌ها منجر به تسریع در یادگیری کلمات زبان انگلیسی میشود.

شعر ها مطالب خوبی برای مهارت ۴ گانه زبان هستند: مهارت های اسپیکینگ، لیسینینگ، ریدینگ، رایتینگ را به کمک شعر میتوان تقویت کرد. زمانی که کودک شعر را می شنود باعث تقویت لیسینینگ او می شود. زمانی که شعر را از بر می‌کند اسپیکینگ او تقویت می‌شود و زمانی که شروع به خواندن و نوشتن شعر مورد علاقه اش می کند باعث تقویت ریدینگ و رایتینگ او می شود.

ما برای تدریس کلمات، نکات گرامری و … می توانیم از این روش کمک بگیریم که این روش یادگیری با آهنگ می‌تواند بسیار تمرکز و شوق یادگیری در کودکان را افزایش دهد و امر آموزش را تسهیل بخشد.

آهنگ‌هایی مناسب آموزش زبان انگلیسی به کودکان

                 Ten in beds ( for numbers)

                   Old MacDonald had a farm ( for animals )

                 I can sing a rainbow ( for colors )

               (Incy wincy spider ( for weather

                   You put your right mitten in ( for left and right )

                   If you’re happy and you know it ( for actions )

                     ( This is the way we lay the bricks ( for materials

          

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با استفاده از فیلم

آموزش زبان انگلیسی با فیلم و ویدئو نیز تاثیر بسزایی در تدریس خلاقانه زبان انگلیسی به کودکان دارد. این ویدئوها در واقع همان ویدئوهای انیمیشن و کارتونی هستند که آموزش زبان را با جذابیت رنگی و صوتی در ذهن کودکان تثبیت می‌کنند.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با استفاده از فیلم و ویدیو

مزایای آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق فیلم و کارتون

سرگرم کننده است: هدف اصلی ما در مسیر آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق کارتون های مورد علاقه شان، سرگرم کردن هم چنین لذت بردن آن ها است. بر خلاف ما بزرگتر ها، بچه‌ها دقیقا همان کاری را انجام می دهند که دوست دارند. بنابراین، باید کاری کنید که در وهله اول کودک از روش یادگیری اش لذت کافی را ببرد و آن را دوست داشته باشد.

زبان انگلیسی صحیح و متنوعی را ارائه می دهد: با تماشای کارتون‌های انگلیسی زبان بچه‌ها می توانند کاربرد زبان انگلیسی را در موقعیت های واقعی یاد بگیرند. قطعا این نوع یادگیری در محیط های واقعی کاربردی تر و عملی تر است و جذابیت بیشتری برای بچه ها دارد چرا که به راحتی می توانند چیزهایی را که آموخته اند در زندگی روزمره خود به کار ببرند.

قدرت شنیداری و گفتاری کودکان را تقویت می کند: محققان به این نتیجه رسیده اند که بچه ها، در مقایسه با بزرگسالان، با سرعت بیشتری می توانند بیاموزند و یاد بگیرند. آن ها به سرعت و به آسانی همه چیز را جذب می کنند. به همین دلیل است که می گوییم تماشای فیلم و کارتون به بچه ها کمک می کند تا به طور طبیعی زبان انگلیسی را بیاموزند و دقیقا بعد از مدتی بتوانند همانند یک انگلیسی زبان صحبت کنند و بشنوند.

نکاتی که برای آموزش از طیق فیلم باید به آنها توجه داشت:

انتخاب کارتونی مناسب: ظاهرا این مرحله کاری بسیار راحت است اما باید در انتخاب کارتون و یا فیلم مناسب بسیار دقت کنید. مثلا آیا این کارتون یا فیلم جز علاقه مندی‌های کودک است؟ آیا در سطح کودک است؟

کارتون مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

مایا و میگوئل:این کارتون بسیار جذاب و دوست داشتنی است. کودک در این کارتون با موقعیت هایی رو به رو می شود که برایش آشنا خواهد بود. این کارتون بچه ها را تشویق می کند تا رفتار شخصیت های کارتون را به خوبی تقلید کنند.

مارتا صحبت می کند: این کارتون در مورد سگی است که بعد از خوردن سوپ الفبا می تواند صحبت کند. این کارتون در هر بخشی لغات جدیدی را به کودک یاد می دهد و با تکرار آن لغات در طول برنامه به یادگیری راحت تر زبان انگلیسی کودک کمک می کنند.

کوکوملون: یک کانال و شبکه رسانه‌ای آموزش زبان انگلیسی کودکان است. این کانال پربیننده ترین کانال یوتیوب در جهان است. آنها همچنین پرمخاطب ترین کانال کودکان در جهان هستند. تمامی قسمت های این کانال انیمیشنی در سایت های مختلف قابل دانلود هستند.

پپاپیگ: در این انیمیشن سریالی دیالوگ‌ها به راحتی قابل فهم هستند و کلمات استفاده شده به واضح تلفظ می شوند. این کارتون داستان یک بچه خوک چهار ساله و خانواده اش را دنبال می کند که به زندگی روزمره خود ادامه می دهند.

سیمپسون ها: این کارتون داستان خانواده سیمپسون را روایت می کند که در شهر اسپرینگفیلد در آمریکا زندگی می کنند. این کارتون پر از اصطلاحات و لغاتی است که در زندگی روزمره از آنها استفاده می شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش با کارتون مقاله تقویت آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کارتون را مطالعه کنید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با داستان

بچه‌ها ساعت‌ها پای قصه‌گویی والدین‌شان می‌نشینند و همراه با داستان، خیال‌پردازی می‌کنند و ماجراهای قصه‌هایی که می‌شنوند را در ذهن خود بازآفرینی می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا مدت‌ها داستان را به‌خاطر داشته باشند. اگر والدین بتوانند گاهی اوقات برای کودکان داستان‌های انگلیسی کوتاه بخوانند و در قالب داستان، کلمات جدید را به آن‌ها آموزش دهند، موفقیت در روند یادگیری کودکان قابل مشاهده خواهد بود.

 آموزش زبان انگلیسی به کودکان با داستان

نقش داستان در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

داستان‌ها احساسات شنوندگان و قوه تخیل آن‌ها را تقویت می‌کنند.

یک داستان کوتاه می‌تواند احساسات مخاطبان را درگیر کند و پیام را در ذهن آن‌ها بکارد.

کودک با مفهوم کلمه و چگونه به کار بردن آن در جملات آشنا می شود.

معرفی داستان‌ کوتاه انگلیسی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

حالا که اهمیت داستان‌ کوتاه انگلیسی برای کودکان برای یادگیری زبان را درک کردیم، نوبت به معرفی داستان‌ها می‌رسد. بچه‌ها چیز زیادی از زبان انگلیسی متوجه نمی‌شوند، پس هر منبعی برای یادگیری مناسب نیست. با توجه به سن کودک، باید از کلمه‌های ساده شروع کنید. معمولا داستان‌های کوتاه با جمله‌های ساده و ابتدایی نوشته می‌شوند و مشکلی برای درک آن‌ها وجود ندارد.

داستان کوتاه انگلیسی جوجه اردک زشت The ugly duckling

داستان کوتاه انگلیسی تکه طلا The lump of gold

داستان جک و لوبیای سحرآمیز Jack and the Beanstalk

داستان کوتاه انگلیسی قلم موی جادویی The magic paintbrush

داستان یک شیر و یک موش The Lion And The Mouse

لاک پشت و خرگوش The tortoise and the Hare

مطالعه‌ی مقاله یادگیری زبان انگلیسی با داستان را به شما پیشنهاد میکنیم.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با اپلیکیشن

با توجه به علاقه کودکان به استفاده از گوشی­‌های هوشمند، استفاده از اپلیکیشن ‌های هدفمند زبان انگلیسی بسیار مؤثر است. این برنامه‌ها کمک می‌کنند تا کودکان بهتر و عمیق تر یاد بگیرند. در عین حال برای تمرین مهارت های مختلف زبان انگلیسی و یادگیری لغات و عبارات جدید بسیار مفید هستند.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با اپلیکیشن

نصب اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چه مزایایی دارد؟

امروزه استفاده از موبایل به ‌شدت در بین  کودکان رایج شده است. گذراندن وقت در فضای مجازی  و یا بازی های بیهوده قطعا نمی‌تواند به رشد و پیشرفت کودکان کمک کند. به همین دلیل می‌توانید با نصب اپلیکشین‌های کاربردی علاوه بر کار با موبایل، به افزایش مهارت‌های کودک خود کمک کنید.

با اپلیکیشن زبان بدون محدودیت زمانی و مکانی مباحث جدیدی را میتوانید به کودک آموزش دهید. استفاده از چند رسانه اپلیکیشن را جذاب‌تر می‌کند خواندن کتاب یکی از روش‌های پرطرفدار یادگیری زبان به‌خصوص برای تقویت مهارت (Reading) است. اما وقتی از یک اپلیکیشن برای مطالعه و یادگیری استفاده کنید؛ به‌ دلیل استفاده از رسانه‌های مختلف مانند تصویر، ویدیو و صوت در آن، آموزش برای شما بسیار جذاب‌تر می‌شود. همچنین درصورت بروز اشتباه در هر بخش، اپلیکیشن به شما اطلاع می‌دهد و با رفع این اشکالات پس از مدتی سطح زبان کودک شما رشد چشم‌گیری خواهد داشت. این مزیت در روش مطالعه کتاب‌ها به‌صورت خودجوش وجود ندارد.

معرفی اپلیکیشن برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

Lingokids: اپلیکیشنی بسیار محبوب برای آموزش زبان انگلیسی با بازی و فعالیت‌های جذاب دیگر به کودکان است. برای استفاده از این اپلیکیشن هیچ دانش قبلی لازم نیست و کودکان می‌توانند به کمک آن اعداد، کلمات، گرامر و نوشتن و گوش دادن به انگلیسی را از سنین قبل از مدرسه یاد بگیرند.

English for Kids: این برنامه برای پرورش مهارت‌های واژگان، گوش دادن و خواندن در کودکان طراحی شده است. در این برنامه هم، تمرکز اصلی سازندگان بر روی آموزش زبان به کودکان ازطریق بازی‌های مختلف و جذاب است تا فرایند یادگیری را برای آن‌ها خسته‌کننده نکند. ازجمله بازی‌های English for Kids می‌توان به بازی ABC و بازی واژگان اشاره کرد.

Fun English : یک برنامه یادگیری تعاملی دیگر برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. موضوعات در این برنامۀ آموزش زبان انگلیسی به کودکان بسیار متنوع بوده که محبوب‌ترین آن‌ها مسائل مربوط به رنگ‌ها، شماره‌ها، حیوانات، مواد غذایی، میوه‌ها، لباس‌ها و… است که کودکان بسته به علاقۀ خود می‌توانند هر کدامشان را انتخاب و درس‌های مربوط به آن‌ها را بگذرانند. هر موضوعی بازی‌های طراحی شدۀ مخصوص به خود را دارد و بچه‌ها می‌توانند بازی‌های مورد علاقۀ خود را هم انتخاب کنند.

Doulingo: یکی از ویژه‌ترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی کودکان بدون شک این اپلیکیشن است. با استفاده از Doulingo، می‌توانید روزانه با صرف زمان ۲۰ دقیقه، بیشترین لغات و جملات انگلیسی را به کودکتان آموزش دهید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معرفی ۵ اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی کودکان را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان از سنین پایین و کارهایی که توصیه می‌شود معلم‌ها و والدین برای لذت‌بخش کردن فرایند این یادگیری انجام دهند پرداختیم. توجه داشته باشید که اجرای تمام تکنیک‌های اشاره شده در این مقاله برای یادگیری زبان ضروری نیست. کافی است یک یا چند روش را که می‌دانید کودکتان دوست خواهد داشت انتخاب کنید و به آرامی در این مسیر لذت‌بخش پابه‌پای او پیش بروید.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *