با Listening آیلتس بیشتر آشنا شوید.

آزمون لیسنینگ آیلتس ( IELTS Listening )

در روز آزمون آیلتس اولین مهارت مورد ارزیابی (Listening) است. قبل از پخش فایل صوتی این فرصت را خواهید داشت تا با مطالعه سوالات آمادگی بیشتری برای پاسخگویی داشته باشید. زمان آزمون تقریبا ۳۰ دقیقه است و ۱۰ دقیقه هم برای انتقال پاسخ‌ها از دفترچه به پاسخ‌ نامه در نظر گرفته شده است.

فرمت آزمون Listening

Listening آیلتس دارای چهار قسمت(Sections) می باشد، در هر بخش شما باید به 10 سوال و در مجموع به 40 سوال پاسخ دهید. سوالات به گونه‌ای هستند که هر چه به جلو پیش روید سوالات نیز سخت تر می شوند.

بخش اول (Section 1) Listening آیلتس

در این بخش، مکالمه بین دو نفر درباره یک موضوع اجتماعی که بصورت روزمره اتفاق می افتد را می‌شنوید، این مکالمه می تواند در یک هتل، کلوپ، تئاتر، خوابگاه و … باشد. به طور مثال شخصی به هتل زنگ می زند و خواستار رزرو اتاق می باشد یا شخصی با یک باشگاه ورزشی تماس گرفته و اطلاعاتی در رابطه با دوره‌ها، انواع عضویت، ویژگی هر عضویت و … میپرسد و سپس مسئول باشگاه اطلاعاتی برای پر کردن فرم می گیرد، مثل نام (هجی کردن)، شماره تلفن یا پاسپورت (تسلط روی اعداد)، آدرس (تسلط روی عبارات توصیف کننده آدرس‌ها)، وضعیت تاهل و …

بخش دوم (Section 2) Listening آیلتس

بخش دوم لیسنینگ IELTS یک مونولوگ یا صحبت یک نفری است که در مورد یک موضوع اجتماعی که بصورت روزمره اتفاق می افتد صحبت می کند. در این بخش امکان آن وجود دارد که یک نقشه یا نمودار نیز وجود داشته باشد تا متقاضی آیلتس بخش‌هایی از آن نقشه یا نمودار را علامت گذاری کرده یا تکمیل کند. دانستن جهت‌های جغرافیایی، ادبیات توصیف نقشه‌ها و نمودارها در این بخش الزامی است.

بخش سوم (Section 3) Listening آیلتس

در این بخش مکالمه‌ای بین دو یا چهار نفر پخش می‌شود که در رابطه با موضوعات آکادمیک و دانشگاهی است. به طور مثال دانشجویی از استاد راهنمای خود در رابطه با پایان نامه سوال می کند و تبادل نظر در مورد آن انجام می پذیرد.

 بخش چهارم (Section 4) Listening آیلتس

یک سخنرانی تک نفره یا مونولوگ است. این سخنرانی در رابطه با مباحث علمی (Scientific) بوده و زوایای مختلف یک مسئله را مورد بررسی قرار می دهد.

انواع سوالات listening آزمون آیلتس

 سوالات چند گزینه‌ای (Multiple Choice)

این سوالات دارای سه گزینه می باشند، شما باید یک گزینه را انتخاب و در پاسخنامه وارد کنید.گاهی اوقات ممکن است گزینه های بیشتری ارائه شود و از شما خواسته شود تا بیش از یک جواب درست را برگزینید. در این صورت، نیاز دارید سوال را به دقت بخوانید تا دریابید چند جواب درست برای سوال وجود دارد.

Listening آیلتس

 مطابقت دادن (Matching)

در این نوع سوالات داوطلب می بایست با گوش دادن به فایل صوتی، موارد مربوط را به هم ارتباط دهد و گزینه صحیح را در پاسخنامه بنویسد. سوالات تطبیقی انواع مختلفی دارند و می توانند تیتر، نقشه و … باشند.

Listening آیلتس
 عنوان گذاری نقشه، نمودار یا جدول (Plan, Map, Diagram Labeling) در Listening آیلتس

در این نوع سوالات به داوطلبان یک نقشه، دیاگرام یا برنامه می دهند و داوطلبان می بایست با گوش دادن به فایل صوتی، گزینه مربوط به هر بخش از شکل را در قسمت مربوطه در پاسخنامه بنویسند.

تکمیل خلاصه مطالب یک فلوچارت، جدول یا فرم (Form, Note, table or Flow-chart summary completion)

خلاصه ای از فایلی که می شنوید، در پرسشنامه در مقابل شماست و شما باید جاهای خالی و قسمت های ناقص این خلاصه را با توجه به صحبت هایی که می شنوید تکمیل کنید.

کامل کردن جمله (Sentence Completion)

 همانطور که از نام این سوالات مشخص است، شما باید جمله های ناکامل بر اساس فایل صوتی را با کلمات مناسب کامل کنید. این سوالات دارای محدودیت تعداد کلمه هستند. در پایان نیز بار دیگر پاسختان را چک کرده و مطمئن شوید نمره ای به دلیل محدودیت استفاده از کلمات از دست نداده اید. 

سوالات پاسخ کوتاه (Short answer Question)

در این نوع سوالات، شما می بایست به فایل صوتی گوش دهید و جواب کوتاه مناسب برای هر سوال را در پاسخنامه بنویسید. این سوالات نیز محدودیت تعداد کلمه دارند.

یادمان باشد بخش شنیداری آزمون، شامل سوالات مختلفی است. هر نوع سوال نیاز به یک مهارت جداگانه و استراتژی خاص خودش دارد. هوشمندانه تمرین کنید، برای خودتان هدف تعیین کنید، از هدف‌های کوچک شروع کنید تا روز به روز در مسیر یادگیری بیشتر بدرخشید، کافیه به خودتان باور داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *